tirsdag 29. april 2008

Når du skriver artikler

Info om fagdag i norsk
Se lenkene i tips for fagdag i norsk, It's Learning

Tre typer artikler:

  • Nyhetsartikkel: Du forteller om en nyhet eller en hendelse. (Se for deg nyhetene i en avis)
  • Fagartikkel: Du presenterer eller drøfter et fagstoff. (Tenk på en artikkel om jakt, fiske, om å stelle husdyr, og lignende).
  • Debattartikkel: Diskuterer eller legger fram syn på en sak. (f.eks. for / mot rovdyr, homofilt ekteskap, og lignende)

Før du begynner å skrive:

  • Idéstorming. Tenk gjennom og noter ned mulige momenter til artikkelen. Lag gjerne tankekart.
  • Disponer oppgaven: Ordne momentene i naturlig rekkefølge og skriv temasetninger.
  • En temasetning utgjør et avsnitt. (Mer om temasetninger og kommentarsetninger)

Hovedkrav til innholdet en artikkel:

  • Artikkelen skal være saklig og så objektiv som mulig.
  • Den tar for seg ett emne og holder seg til saken.
  • Den har innledning, hoveddel og avslutning
  • Innledningen presenterer emnet
  • Hoveddelen forteller detaljert om emnet og forklarer hva det dreier seg om.
  • Avslutningen konkluderer og runder av teksten.

Skrivefasen:

Bygg ut temasetninger med kommentarsetninger som utdyper og forklarer.


Hovedkrav til språket:

  • Skriv enkelt, tydelig og klart. Ikke gjør det for vanskelig.
  • Bruk tekstbinding. (derfor.. for det første.., imidlertid.., således.., det fører til.., på den andre siden.., likevel.., følgelig.., først og fremst.., minst like viktig er.., konklusjonen må bli.., osv).
  • Gjentagelser kan binde sammen, men ikke for mye.
  • Bruk gode synonymer (ord som betyr omtrent det samme): gå, spasere, rusle, rusle, tusle, stavre, sjangle, snuble, osv.

Temasetninger og kommentarsetninger:

Den første setningen i et avsnitt kan være en faktaopplysning: Temasetning.
  • Så forklarer du nærmere og utdyper samme tema med flere detaljer: Faktasetninger.
  • Dermed blir det lett for leseren å danne seg et inntrykk av hva et avsnitt handler om, og du vil alltid ha noe å skrive om) :-)
  • Eksempel fra artikkelen: SKAL ELEVER BRUKE PC DAGLIG I UNGDOMSSKOLEN
  • TEMASETNING
    Elever i ungdomsskolen lærer mindre når de bruker PC, for mye av lærernes tid går med til PC- ting.
  • KOMMENTARSETNINGER
    For det første må lærerne ordne opp med elever og maskiner som har tekniske eller faglige problemer. Selv om det bare er noen få elever som har slike problemer, må resten av klassen vente. Dessuten må lærerne bruke svært mye tid på å lære elevene til å bruke PC’ene. Sånn som nye programmer og nye og rare ting man "må" gjøre med disse maskinene. Dessverre er det ikke alltid PC- bruken er så effektiv heller. Spesielt ikke når lærerne er ganske dårlige på datamaskinene selv.
    Legg også merke til tekstbindinger i denne kommentarsetningene over (understreket).
  • Ingen kommentarer: